Jason kirándulása a trash poklában - Péntek 13. - IX. rész: Jason pokolra jut

Péntek 13. - IX. rész: Jason pokolra jut

Jason New York-i túrája után még egzotikusabb helyre, a pokolba kirándul. Megy is vele az egész franchise, és a néző is. A Péntek 13. - IX. rész: Jason pokolra jut ugyanis a sorozat eddigi messze legidiótább része, ami nem kis teljesítmény. Hiszen a brandtől eddig sem volt idegen a totális trash élmény, és még legjobb pillanataiban sem a felsőpolcos, magas kultúra jegyében készült. Na, de a kilencedik epizódban minden téren sikerült még a pokolnál is mélyebbre süllyedni.
picture_12.jpg


A Paramount mindig is egy nem túl kedvelt mostohagyerekként kezelte a Péntek 13. franchise-t, akit csak addig szeretett, ameddig járt érte a családi pótlék. A stúdió szinte a kezdetektől fogva szégyellte a sorozatot. Ám mivel annak pénzügyi sikeressége tagadhatatlan volt, így nyomni kellett. Alacsony költségvetés, hatalmas profit. Minden filmstúdió egy ilyen aranytojást tojó sorozatgyilkosra vágyik. Ennek megfelelően a Paramount évről évre szállította Jason ámokfutásait – még akkor sem torpantak meg, amikor az ikonikus rémember „véglegesen” elhalálozott. Amíg a bevételek többszörösen meghaladták a filmek gyártási költségeit, könnyedén szemet hunytak a filmek egyre gyatrább színvonalán.

jason-goes-to-hell-the-final-friday_8f628423.jpg

Ám, ahogy a filmek egyre kevesebbet termeltek, úgy a Paramount is egyre kevésbé szívesen adta hozzájuk a nevét. Így a pénzügyileg különösen kiábrándító nyolcadik rész után (ami csupán háromszor annyit hozott, mint amibe került), a stúdió inkább átadta a macsétát a New Line Cinemának. (Azért a Péntek 13. cím jogait megtartották maguknak. Ezért van az, hogy a kilencedik és tízedik filmek eredeti címében ez nem szerepel.) Az új stúdióval pedig nem csak új ötletek, új tervek, de a trash eddig sosem látott új mélységei is megérkeztek.

A Péntek 13. filmek eddig sem a konzisztens, alaposan kitalált világukról és cselekményeikről voltak ismertek. Ha kellett, simán fittyet hánytak arra, hogy mi történt az előző filmben. Így, aki arra várt, hogy a Péntek 13. - IX. rész: Jason pokolra jut majd ott veszi fel a fonalat, ahol a nyolcadik rész véget ért, azt ki kell ábrándítanom. Sose tudjuk meg, hogy mi történt a New York-i csatornában gyermekké visszaváltozó Jasonnel. A széria fő producere, Sean S. Cunningham kérésére a film teljesen ignorálja az előzményt. Cserébe rögtön tizenkilencre lapot húz.

jason-goes-to-hell-the-final-friday_gyujc9.jpg

Jason – azért nem először, de most elég látványosan – meghal. Pár perccel a főcímet követően rögtön cafatokra robbantja a hadsereg. Hogy ezt miért nem tették meg az előző hét részben, az nem derül ki. Persze a Voorhees fiút keményebb fából faragták annál, mint hogy egy ilyen apróság megállítsa. És, akkor felejts el mindent, amit eddig róla tudtál: ugyanis mint most kiderül, Jason nem egy szimpla defektes sorozatgyilkos, és még csak nem is zombi. Valami sokkal több. Egy gonosz, parazita lélek/démon/féreg. Így miután az eredeti teste meghalt, egyszerűen átugrik a másikba, és ott folytatja az ámokfutást, ahol abbahagyta. Ám tekintve, hogy ezek az ideiglenes testek elég hamar elhasználódnak, elindul hazafelé, hogy újra felvegye a kapcsolatot (a korábbi filmekben sosem említett) rég nem látott nővérével és unokahúgával. Hiszen, ahogy a laza fekete fejvadász mondja: csak egy Voorhees által születhet rendesen újra, és csak egy Voorhees keze által halhat meg igazán. 

A Jason pokolra jut talán a legambiciózusabb Péntek 13. film. Gyakorlatilag egy teljesen új mitológiát próbál a címszereplője köré építeni. Csak éppen eme törekvés eredménye egy, még a korábbiaknál is zavarosabb, totálisan értelmetlen katyvasz. Nem az az alapvető baj, hogy ezzel a misztikus, démonos, lélekvándorlós izével gyakorlatilag teljesen szembe megy a sorozat letisztult alapjaival („jön a hokis rémember és öl”), hanem, hogy szinte semminek sincs értelme, ami történik. Nem igazán egyértelmű az sem, hogy akkor most igazából mi is Jason. Démon? Szellem? Ahogyan az sem, hogy mikor lett belőle az, ami. Eleve így született, vagy csak később alakult át? Van egy varázstőr, ami pokolra küldi Jasont. Hogy az honnan jött, és pontosan milyen kapcsolatban van Jasonnel? Nem derül ki. Ahogy az sem, hogy Jason lánytestvére mit csinált eddig? Tényleg ott élt egy köpésre a Kristály tótól, miközben a hírhedt öccse már évek óta gyilkolja a tábor és a környező települések lakosait? Ahogy az sem tiszta, hogy ha a korábbi részekben Jasont mindenki kb. városi legendának tekintette, akkor ennek a filmnek az elején miért kapta el a hadsereg. Mióta, és hogyan nyomoznak utána?


Ez utóbbi, amúgy elvileg a Friday the 13th: Hate-Kill-Repeat könyvből kiderül. Mert ugye egy Péntek 13. pont egy olyan sztori, amiből az ember igényli a regényeket is, hogy még jobban el tudjon mélyedni a lore-ban

De talán nem csoda, hogy a Péntek 13. - IX. rész: Jason pokolra jut egy ekkorra veretes, értelmetlen böszmeség, hiszen a készítése számos írót felemésztett Ám a film problémái nem merülnek ki a folyamatosan átírt, teljesen komolyan vehetetlen forgatókönyvben, hiszen annak kivitelezése is teljesen vállalhatatlan. Noha a stúdió részéről John McTiernan (A Ragadozó, Die Hard) és Tobe Hooper (A texasi láncfűrészes mészárlás) nevei is felmerültek, mint potenciális rendezők, a direktori székbe végül az első filmes – korábban Cunningham keze alá dolgozó – Adam Marcus ült, akinek egy pillanatnyi, komolyan vehető feszültséget sem sikerült a másfél órás játékidőbe csempésznie.

jason-goes-to-hell-the-final-friday_12nulu.jpg

Persze ez nem is lett volna könnyű, hiszen ezen a ponton Jason és az egész koncepció annyira elhasználódott és kiszámíthatóvá vált, hogy akkor is nehéz lenne komolyan venni, ha technikailag szépen lenne kivitelezve. De a Péntek 13. - IX. rész: Jason pokolra jut leginkább egy röhejes trash ámokfutás. A gyatra rendezés mellett talán ebben a filmben összpontosulnak a széria legrosszabb színészi alakításai is – már ha nem számítjuk az ötödik epizód Bagi-Nacsa paródiákra emlékeztető figuráit. Cserébe azonban kapunk néhányat a széria legbrutálisabb gyilkosságai közül. Nem egy olyan morbid, hogy az kifejezetten vicces. Persze az egész filmen nagyon sokat lehet nevetni. És, nagyjából ez az „olyan-rossz-hogy-már-felfoghatatlanul-vicces” faktor az, ami megmenti a filmet attól, hogy a sorozat legrosszabbja legyen. Persze azért ezzel nem jut túl ,agasra a ranglétrán, de az itt prezentált totális agyfasz, még mindig jobb, mind ha dörgedelmesen unalmas lenne.(Helló hetedik rész!

A film egyetlen igazán érdekes eleme az univerzum építő/crossover felvezető utalásai. A szemfülesek a Voorhees ház egyik komódján felismerhetik a Gonosz halott filmekből ismert Necronomicont. Cunningham valódi elképzelése ugyanis az volt, hogy a fia első rész prológusában bekövetkező halála után, Pamela Voorhees megidézi a „gonosz halottakat”. Így akarja feltámasztani Jasont. Így valójában az általunk ismert Jason részben gonosz halott. Ez megmagyarázhatná, hogy miként öregedett éveket az első két rész között, vagy, hogy miért legyőzhetetlen. (Az más kérdés, hogy a gonosz halottak mocskos szájú, atlétikus természete sehogy sem emlékezett a merev, szótlan, robotszerű Jasonre.) Ám jogi dolgok miatt mindebből semmi konkrétum nem került be a filmbe. Csak a könyv és a kandariai tőr.


Ám az igazi nagyágyú csak azután bukkan fel, hogy a hősök elsétáltak a naplementébe. Cunningham fő elképzelése a kilencedik részre ugyanis egy Jason kontra Freddy örökrangadó lett volna. Ám a New Line Cinema megkérte, hogy várjunk még ezzel. Amikor már azt hisszük, hogy Jason pokolra jutásával tényleg végleg befellegzett neki és a sorozatnak: hirtelen felbukkan egy félelmetesen ismerős, karmos bőrkesztyű…

De ne szaladjunk ennyire előre! A kristály tavi szörny és az Elm utcai ragadozó harca előtt Jason még kiugrik egy kicsit a külső űrbe. Mi pedig elkísérjük legközelebb, a szokásos Jason helyen, a szokásos Jason időben.
jason-goes-to-hell-the-final-friday_kdz0j6_1.jpg