Fehér Zombi

Lugosi Béla talán a leghíresebb magyar színész a világon. Ha szóba kerül Drakula, akkor az ő nevére minimum annyian asszociálnak, mint Bram Stokerére. Viszont azt már kevesebben tudják, hogy hazánk fia nem csak az emberek fejében élő vámpír képet határozta meg hosszú évtizedekre, de hozzá kötődik az első zombi film, a Fehér Zombi is.

 

Itt azonban gyorsan tisztáznunk is kell a zombi szó jelentését, hiszen ebben az 1932-es filmben még nem olyan élőhalottak voltak, amiket a mai közönség a Holtak hajnala vagy a Walking Dead alapján megismerhetett.  alkotásában a zombik még az eredeti, haiti folklórból származó értelmükben szerepelnek. Azaz olyan élőhalottak, akiket azért támasztottak fel (vodoo varázslattal), hogy a mesterük agynélküli szolgálóik legyenek. Modern társaikkal ellentétben őket a legkevésbé sem vonzza az emberi hús. Csak jó munkásemberként engedelmeskednek a parancsnak. Most, hogy ezt tisztáztuk, térjünk is át a filmre.

A történetünk kezdetén az ifjú pár, Madelin és Neil a Beaumont kastélyába érkezik, hogy ott összeházasodjanak. Madelin egy hajóúton ismerte meg Charles Beumontot, aki nem csak megengedte, hogy nála tartsák az esküvőt, de jól fizető munkát is ajánlott a lány vőlegényének. Azt azonban nem tudják, hogy Charles szövetkezett az ördögi Lugosi Bélával, hogy megszerezze magának a nőt.

Miután túllépünk az alapfelvetés furcsaságán (most komolyan, ki házasodik össze egy vadidegen házában, a szülei/barátai/rokonai nélkül?), a cselekmény egészen logikusan és érthetően, viszonylag jó tempóban halad előre. Két dolog azonban zavart: Az egyik, hogy a főgonoszt csupán a véletlennek köszönhetően győzték le. A másik pedig, hogy nem igazán derül ki mi is volt Lugosi manipulációinak a célja, csak sejthetjük, hogy a Beumont birtokra fájt a foga.  

Ami azonban meglepett, hogy a korához képest van benne pár igazán újszerűnek számító vizuális (operatőri és vágás technikai) megoldás. Persze ezek az áttünések ma már inkább megmosolyogtatóak, de 80 évvel ezelőtt kifejezetten modernek számítottak. Bár az atmoszféra nem olyan erős, mint az Universal stúdió kortárs szörnyfilmjeié, azért (hála a fényképezésnek) összességében egészen hangulatos darab a Fehér Zombi.

Ennek ellenére a filmet nem igazán szerették megjelenésekor a kritikusok, főleg mert az egész zombis dolgot röhejesnek a színészi játékot pedig gyengének tartották. Ez utóbbiban mindenképpen van igazság, különösen a pozitív férfi főszereplőt játszó , de a  partnerét alakító  is akkor a legjobb, amikor érzelemnélküli zombit kell játszania. 

Roppant érdekes (nem feltétlenül jó értelemben) a film zenéje is, ugyanis szinte semennyire sem illik a horrorisztikus hangulathoz vagy éppen a jelenetekhez. Kicsit olyan, mint egy némafilm, hogy csak azért raktak alá (szimfonikus) zenét, hogy legyen hangsávja a filmnek, de a játékidő nagy részében semmi összhang nincs kép és zene között.

white_zombie_2.jpg

Természetesen most is Lugosi az, aki miatt igazán emlékezetessé válik a film. Bár képzett és jó színész volt, a Drakula sikere után menthetetlenül beskatulyázták és későbbi filmjeinek nagy részében is kénytelen volt ugyanazokat az eszközöket használni. Azonban éppen ettől (és az akcentustól) különleges és összetéveszthetetlen az ő játéka, amit én mindig nagy élvezettel nézzek. A Fehér Zombiban pedig minimum olyan emlékezetes, mint a Drakulában.

Összességében: bár Lugosi alakítása igen szórakoztató, sok más kortárs alkotáshoz hasonlóan mai szemmel a Fehér Zombi is inkább filmtörténeti érdekességként, sem mint időtálló klasszikusként működik.  Azonban kétségtelen, hogy nagy hatása volt a horrorfilm műfajára, így minden filmtörténet és horror iránt érdeklődőnek (Lugosi Béla rajongóknak pedig különösen) ajánlott a megtekintése.  (Ráadásul a film nem is hosszú, alig 80 perc). Nálam egyszeri nézésre 6 magyar származású Drakula szemöldököt ér a 10-ből

A film megjelent itthon is egy elég gyenge képminőségű, csak feliratot tartalmazó DVD kiadásban (a hazai DVD piac egyik legnagyobb szégyene, hogy még nem jelent meg egy Lugosi Béla gyűjtemény) , viszont lévén, hogy a film public domain (azaz nem védi a szerző jog) az interneten is ingyenesen megnézhető. (Legalábbis amíg adó mentes)