Trashnevelés szótár

Blogomban sok olyan filmes kifejezést, műfaj megnevezést használok, amikre nincsen igazi magyar szinonima és az egyszeri olvasó nem biztos, hogy ismeri ezeket a szakkifejezéseket. Ezért összeszedtem a legfontosabb ilyen fogalmakat, hogy ne kelljen minden cikkemet/kritikámat ezek definiálásával kezdenem. 

B kategória: Az 50-es években kialakult fogalom. Akkoriban az amerikai mozikban a főprodukciónak szánt film mellé egy alacsony költségvetésű filmet is leadtak, ez utóbbi volt a B film. Ez azonban az Hollywood aranykorával és a klasszikus stúdió rendszer összeomlásával megszűnt. A B filmek a 70-es években a Grindhouse mozikban és TV-ben éledtek újra. A független B filmek aranykora a 60-as 70-es évekre tehető. 80-as évek óta azonban leáldozóban vannak a klasszikus értelemben vett B filmek, mivel a 70-es évek végétől Hollywood kezdte felfedezni magának az olyan műfajokat, amik korábban a B kategória sajátjai voltak. Manapság a direkt videora készített alkotásokat is ideértjük. A jelzőt a köznyelvben, gyakran minőségjelzőnek is használják a gyengébben sikerült nagy költségvetésű filmekre is.

Z movie: Magyarul ZS kategóriának, vagy trash (=szemét) filmnek szokás hívni. A B kategóriánál is alacsonyabb – gyakorlatilag semmilyen - művészi értékekkel rendelkező, nagyon alacsony költségvetésű film. Szokták még a C kategória kifejezést is használni, ez a B-nél rosszabb, ZS-nél jobb filmek jelzője.

Midnight movie: Az 50-es években az amerikai tévékben éjszaka/hajnalban játszott alacsony költségvetésű filmek, amiket gyakran egy műsorvezető konferált fel. Illetve a 70-es évek grindhouse mozijában késő este vetített filmek is illeték ezzel a névvel. Sok ilyen film körül mára már valóságos kultusz alakult ki.

Grindhouse: A 70-es évek Amerikájának olyan mozi komplexumai ahol főleg  exploitation (és más alacsony költségvetésű, réteg) filmeket vetítettek. Főleg New York-ban voltak ilyenek, hírhedté vált 47. utcában. A filmeket párosával vetítették.  

Exploitation: A 60-as 70-es évek B kategóriás filmjei.  Az angol szó jelentése kihasználást jelent. Ezek az alacsony költségvetésű filmek, olyan nézői igények kihasználásra születtek, amiket az akkori nagyköltségvetésű mainstream („főáramu”) mozifilmek nem elégítettek ki. A jóval alacsonyabb költségvetésből készültek, mint a „rendes” mozifilmek és direkt ilyen filmek vetítésére szánt (grindhouse, illetve autós) mozikban adták őket. Rengeteg típusa volt. Íme, néhány a jelentősebbek közül.

  1.     Carsploitation: Kiemelkedő szerep jut benne az autóknak (és azok leamortizálásának), rengeteg üldözéses és verseny jelenetet tartalmaznak. Az USA mellett főleg Ausztráliában készültek ilyen filmek.
  2.     Nazisploitation: A második világháborús fogolytáborokban játszódó filmek, ahol központi szerepet kap a foglyok szadista és szexuális kínzása.
  3.     Blaxploitation: Főleg afroamerikaiakat szerepeltető és a városi fekete lakosságot érintő társadalmi kérdésekkel (rasszizmus, szegénység, drog, bandák) foglalkozó akció filmek. Továbbá ezek voltak az első filmek amelyekben a funk és soul műfajok megjelentek a filmzenében
  4.     Women in prison: Női börtönökben játszódó filmek, ahol az örök rendszeresen szexuálisan kihasználják a bentlakókat. Sok a szex jelenet, gyakran leszbikus illetve fetisiszta tartalmú.  
  5.     Ozploitation: A 70-es és 80-as évek között gyártott, kis költségvetésű ausztrál horror, akció és vígjáték filmek gyűjtőneve. Megjelenésük 1971-re tehető miután bevezették az országban az R (szigorúan felnőtteknek) korhatár besorolást. Sokan az ausztrál újhullámon belüli kisebb hullámnak tartják.

Eurocult: A XX. század második felének főként olasz műfaji filmjeinek a gyűjtőneve, amiket a tengerentúlon általában Grindhouse és éjféli mozikban vetítettek. 

  1.     Peplum: Más néven Sword and Sandal. Az 50-es és 60-as évek között készült mitológiai/ókori környezetben játszódó kaland filmek, fantasyk. A főszereplők általában volt testépítők voltak. Nevét egy római ruhadarabról kapta.
  2.     Eurospy: A 60-as években rövid ideig élt műfaj. A James Bond filmek sikerét meglovagló, alacsony költségvetésű kémfilmek. 
  3.     Spagetti western: A 60-as évek egyik legjelentősebb filmes irányzata. Olasz westernfilmek. Ezek többségében sokkal véresebbek, mocskosabbak mint amerikai társaik, a főszereplő gyakran morálisan szürke anti hős. Zapata westernnek nevezték a műfaj azon darabjait amik a mexikói forradalom idején játszódtak. A műfaj 1969-re kezdett kifulladni, azonban az 1970-es Az Ördög jobb és balkeze sikere után pedig elkezdtek elterjedni a humorral átitatott spagettii westernnek. A kontinens más részein készített westerneket (pl.: A Winetou filmek) eurowestern-nek hívjuk.  
  4.     Giallo: Olasz film műfaj, a horrorfilm (a slasher) és a krimi/thriller sajátos keveréke. Kifejezetten véres, erőszakos filmek amik rendszerint szex jelenetek is tartalmaznak, illetve a hitchocki feszültség keltés elemeivel élnek. Nevét az olcsó krimi ponyvák sárga (a giallo olaszul sárgát jelent) borítóról kapta
  5.     Poliziesco/poliziesco/Euro-crime: Olasz bűnfilmek, amiknek középpontjában általában kemény, önfejű rendőrök állnak. Részben az olyan amerikai filmek ihlették őket, mint a Francia kapcsolat, a Piszkos Harry vagy a Serpico.
  6.     Macaroni combat: Olasz akció film, amiháborús környezetben játszódik, a középpontjukban pedig rendszerint egy kommandós csapat áll. 

SlasherHorrorfilm ahol egy sorozatgyilkos vadászik főhőseinkre (akik, - szerepük szerint - sokszor tinédzserek) akiket aztán brutálisan/kifejezetten véresen öl meg. 

Splatter film: Nagyon erőszakos horror film, amiben az erőszak minél látványosabb, véresebb, brutálisabb bemutatása a cél.  

Chamabra: Szamurájok életéről szóló japán film. Általában a Tokugawa sógunátus idején játszódnak. A II. VH után egyre akciódúsabbak és erőszakosabbak lettek. Jidaigeki (japán történelmi film) altípusa.

Sword and Sorcery: A 80-as években a Conan, a barbár sikerét kihasználni vágyó alacsony költségvetésű fantasy filmek. Általában egy hős áll a középpontban és a mágia szerves részét képezi a történetnek. Sokat az olaszok csináltak közülük, ezért szokás is a korszakot a Sword and Sandal feltámadásnak nevezni. A két műfaj ugyanis nagyon közeli rokonságban áll.  

Heroic Bloodshed: Hongkongi akció filmek erősen stilizált és nagyon véres akciójelenetekkel. Gyakori visszatérő témák a műfajban: a testvériség, kötelesség, becsület, megváltás.

Mockbuster: Az elnevezés a Blockbuster és a mock (utánzat) szó keresztezéséből származik. Egy sikeres nagyköltségvetésű mozifilm, szándékosan video-ra gyártott, olcsó koppintása. A készítők az alapfilm sikerét kihasználva, akarnak pénzt keresni, ezért nagyon hasonló nevet és/vagy posztert gyártanak a filmjükhöz, ami félrevezetheti a járatlanabb nézőt. Legismertebb jelenkori forgalmazója, a hírhedt Asylum stúdió.

Hammer Stúdió: Az 50-es években fénykorát élő legendás angol stúdió, ami főleg horror filmeket gyártott. Az erős színészi játék, a gótikus hangulat illetve a jól felismerhető látványvilágnak köszönhetően mára komoly kultusz alakult ki a cég filmjei körül.  

Shaw Brothers: A 60-as évek legnagyobb hongkongi filmprodukciós cége. Nekik köszönhetően terjedtek el kung-fu (a műfaj legnagyobb klasszikusainak jó része hozzájuk tartozik) filmek a nyugati világban.

Kaiju: Japán szó jelentése furcsa lény. A nyugati világban a japán óriás szörnyes filmekre és az abban szereplő lényekre használják. Leghíresebb ilyen filmek a Toho stúdió Godzilla filmjei.